Meditatief wandelen - 5 geleide meditaties - Thich Nhat Hanh

Handleiding waarin de oeroude praktijk van het mediteren gecombineerd wordt met wandelen, aan de hand van teksten van Thich Nhat Hanh, een gerenommeerde Vietnamese zen-meester, dichter en vredesactivist. Spreker(s): Dick de Ruiter

€ 13,49 Incl. btw
Koop als download - €13,49


Luisterfragment


Aan de hand van teksten van de bekende boeddhistische zen-meester Thich Nhat Hanh beschrijft zijn voornaamste leerling Nguyen Anh-Huong de oeroudepraktijk van de boeddhistische loop-meditatie.

Het boek (geleverd als pdf-bestand) en de oefeningen in het luisterboek leren ons stap voor stap om de ademhaling en onze gedachten af te stemmen op het ritme van het lopen: eerst in huis,daarna ook buiten. De meditaties in dit boek hebben het volgende doel:
- het wonder van het gewoon lopen ontdekken, niet als middel om ergens te komen maar om in contact te komen met de volheid van het leven;
- lichaam en geest worden verenigd tot een eenheid;
- meditatief wandelen leren gebruiken bij het verwerken van problematische emoties als woede en angst.

Inclusief het volledige boek (80 pagina's) als pdf-bestand.

Het luisterboek bevat een vijftal geleide meditaties. In de hoofdstukken van het boek wordt hier steeds naar verwezen. Lees vooral de aanwijzingen voor elk onderdeel, voordat je gaat luisteren naar het luisterboek.

De eerste twee tracks kun je thuis, via de luidsprekers beluisteren. Maar de andere drie meditaties worden buitenshuis gedaan, dus daarvoor heb je een draagbare mp3-speler met lichtgewicht hoofdtelefoon nodig. De rustige stem neemt je zachtjes mee op je eerste ontdekkingstocht. Zo is de wandelmeditatie heel gemakkelijk aan te leren. Na verloop van tijd wordt de praktijk een deel van jezelf, zodat je daarna letterlijk op eigen benen kunt staan.

Inhoud
1. Meditatief ademhalen
Voordat we met het lopen beginnen leren we eerst ritmisch ademhalen. Onze aandacht wordt volkomen gericht op het rustige ruime ademhalen en het tellen van de ademhalingen. Hierdoor wordt het bewustzijn van buiten naar binnen gericht.

2. Meditatief wandelen op de ademhaling
Nadat we met de eerste track enige tijd geoefend hebben kunnen we het zetten van de stappen bij onze ademhaling gaan betrekken; de stappen worden gekoppeld aan de adem. Dit kan dus nog gewoon binnenshuis gedaan worden.

3. Meditatief wandelen in de natuur
Hebben we eenmaal de eerste beginselen onder de knie dan kunnen we onze eerste meditatiestappen buiten gaan zetten. Na enige tijd oefenen gaan we steeds meer genieten van onze adem, onze stappen en de natuur om ons heen.

4. Meditatief wandelen op straat
Het vereist heel wat meer concentratie om ook middenin een drukke stad de aandacht toch voor een deel bij de adem en de stappen te houden, maar op den duur wordt het als het ware een tweede natuur, en kunnen we zelfs een wandelmeditatie doen terwijl we van de parkeerplaats naar ons werk lopen.

5. Omarm je emoties tijdens de wandelmeditatie
Pas na verloop van tijd kunnen we deze track gaan beluisteren. Eerst dienen we volkomen vertrouwd te zijn met de praktijk van onze wandelmeditatie, voordat wij hierbij diepliggende emoties kunnen gaan betrekken, ze leren zien voor wat ze werkelijk zijn en ze te omarmen als deel van ons, zodat ze hun lading verliezen.


Uitgegeven door: Panta Rhei
Spreker(s): Dick de Ruiter

Geen reviews gevonden



Speelduur: 1 uur 0 min

Grootte: 46 MB

ISBN: 9789461494436

Tags

e-boek (pdf) meegeleverd (163)
gezondheid (203)
meditatie (170)
Panta Rhei (10)
vertaald uit het engels (571)

Reviews

Geen reviews gevonden