Yoga - Adem is energie - Even op adem komen... - Deel 2 - Fred van Beek

Deel 2 van de serie 'Even op adem komen...', met de meest gebruikte yoga-houdingen en uitleg over de heilzame werking van diverse soorten ademhaling. Spreker(s): Fred van Beek

€ 9,98 Incl. btw
Koop als download - €9,98


Luisterfragment


Ademen is het allerbelangrijkste dat we doen. Als onze adem wordt afgesneden, gaan we dood. Adem is zo belangrijk dat je zelfs dagen zonder eten en drinken kunt, maar slechts een paar minuten zonder te ademen. En ademen is zo gewoon dat we niet eens meer doorhebben dat we het doen. Vandaar dat veel mensen verkeerd ademhalen. Dat heeft grotere gevolgen voor ons welzijn en onze gezondheid dan we denken. Het kan ons nerveus en gespannen maken, het kan leiden tot hyperventilatie, waandenkbeelden, slechte vertering van ons voedsel en noem maar op.

Goed ademen geeft levensenergie, rust, zelfvertrouwen en zekerheid. Wanneer je goed weet te ademen heb je de beschikking over oneindige energie, de eerste en beste remedie tegen ziektes en kwalen. Bovendien brengt die energie je in de juiste stemming voor het behalen van positieve resultaten. Yoga is, heel kort gezegd, een techniek die het lichaam tot diepe rust en ontspanning brengt.

Daar komen geen krampachtige bewegingen aan te pas, zelfs bij dynamische houdingen zijn de bewegingen langzaam en spontaan. Yoga is niet persé een manier van leven. Wie het beoefent kan dus gewoon zichzelf blijven. Maar wie door middel van yoga leert zijn ademhaling te verbeteren en bovendien regelmatig de eenvoudige, ontspannende oefeningen doet, kan daarmee zijn gezondheid, welzijn, stemming en prestaties aanzienlijk verbeteren. Yoga is een pad voor iedereen: Mannen en vrouwen, kinderen en ouderen. Voor yoga hoef je niets te slikken en ook niets te laten. Yoga geeft je een unieke gelegenheid om jezelf te blijven en toch te veranderen. Alles wat je daar voor nodig hebt is je eigen lichaam, een klein beetje tijd en de motivatie om gezond te zijn en te blijven.

Dit luisterboek is deel 2 van de serie Even op adem komen...

Inhoud
1. De Cobra en de kruiphouding
De buikligging en de Cobrahouding zijn prima oefeningen om te ontspannen voor het slapen gaan. Maar deze cobra wordt vooral uitgevoerd voor het versterken van de onderrug en het functioneren van de genitaliën. Bij de inademing maak je energie vrij die je bij de uitademing naar het middelste gedeelte van je lichaam verstuurt. Met de vuurademhaling rond je dit heilzame proces af. De kruiphouding vult de Cobrahouding aan voor het langer maken van je rugspieren.

2. Resonantie, torsie en schudden
Liggend op je rug werkt je oeoe-resonantie diep door in alle vezels van je lichaam. De trilling in je buik doet spanningen verdwijnen. Je bloeddruk, maag, buik en onderlichaam hebben er baat bij. Je stuurt de energie van je uitademing naar je voetzolen. Kalkafzettingen in je aderen verdwijnen. De Torsie en het doorademen zorgen voor het doorbloeden en masseren van benen en billen. Pijn, spanningen en angsten spelen zich slechts in je hoofd af. Maak contact met je oerkracht en schud ze eruit! Voel hoe ze tijdens het doorademen verdwijnen.

3. De half-open Lotus en wegschoppen
Op je eigen mantra ga je op zoek naar je adem en beïnvloed je je kleine bekken en je geslachtsorganen. Maak met je buikademhaling contact met de binnenkant van je dijbenen. Voel de lenigheid en kracht, en weet dat ze jouw mentale kracht weerspiegelen. Boos zijn is niet goed voor je gezondheid. Beeld je het onderwerp van je frustratie in en schop je woede je lichaam uit! Dat lost je agressie op en geeft je een stabiele houding tegenover problemen, jezelf en anderen. Het is goed voor je hart en werkt bevrijdend voor hyperventilatie en astma.

4. De brug en de kaars
Ieder mens heeft deel aan de oerenergie van het leven. Gebruik je aanspraak op jouw deel om je zenuwgestel positief te beïnvloeden en je hormoonhuishouding in balans te brengen. Versterk het effect van je oefening door de vuurademhaling. De verstarring van ons wereldbeeld weerspiegelt zich in het middenrif en de aderen. De Kaars verbetert de bloedsomloop in je middenrif, lever en buik. Spataderen en aambeien verminderen, je milt en je geslachtsklieren worden er gunstig door beïnvloed en je schildklier gaat regelmatiger functioneren.

5. De vis en de bekken- en schoudermeditatie
Door de spanning op je keel los te laten verbeter je de ademhaling in je buik, de plek in je lichaam waarmee je het beste kunt ademen. De Vis verbetert het functioneren van je schildklier en geeft ruimte voor ademhaling en de toevoer van energie in je borst en je buik. Spanningen in je schouders en je bekken weerspiegelen je wantrouwen ten opzichte van de wereld en jezelf. Door die spanningen los te laten keert je vertrouwen terug en accepteer je het leven beter. Door goed ademen stroomt er nieuwe kracht en energie door de zenuwbanen. Wie zijn adem beheerst, beheerst zijn leven.

Uitgegeven door: Wamsenzo
Spreker(s): Fred van Beek

Geen reviews gevonden



Speelduur: 1 uur 1 min

Grootte: 53 MB

ISBN: 9789461494887

Tags

gezondheid (214)
meditatie (173)
Wamsenzo (27)

Reviews

Geen reviews gevonden